Canva je jedan od milijun dostupnih programskih DIY rješenja koji će vam uštedjeti vrijeme i novac. U par klikova mišem složite svoj banner ili pozivnicu koja će se svidjeti vama, vašim kolegama i nadređenima pa ćete svi zajedno skakati u zrak od sreće i ponosa jer ste uštedjeli par stotina eura na dizajnerskim uslugama. No uštedjet ćete i kad sami očistite ured, samostalno vodite svoje knjige, kad sami pokušate promijeniti pločice u kuhinji, a uštedjet ćete i kad napravite website koji jednom više nećete imati vremena ažurirati ili znanja kako podesiti. I super je to sa štednjom ali brzo ćete shvatiti da se vaša dobra volja ne može usporediti sa znanjem, iskustvom i promišljanjem jednog profesionalca.
Canva daje lažni dojam da je dizajn „jednostavan” i da vam dizajner ne treba. Ali onda dođe trenutak kada sve vaše objave počnu izgledati generički i isto, boje više nisu usklađene, fontovi se ne podudaraju, pogubili ste se u rasporedu elemenata. Iste Canva predloške koristite vi i pola interneta ali te šablone, ma koliko lijepe bile, neće izgraditi vaš vlastiti vizualni identitet i nikad neće izazvati onu wow emociju kod vaših klijenata. Jer Canva vam može pomoći da komunicirate ali dizajner će vam omogućiti da komunicirate prepoznatljivo i smisleno. Posljedično vaš brend gubi konzistentnost i originalnost; Canva će na duge staze srozati ili pak potpuno uništiti vaš brending i vizualnu perecepciju.
Svi radovi koje sam ikad vidjela da su izašli iz Canve su živi užas (osim memeova, oni su posebna kategorija)! 7 različitih fontova na jednom predlošku, slova koja vrište, prekrcani dizajn bez plana, strategije i osobnosti. Još je veći užas kad dizajneru kažete da ste „sami nešto složili u Canvi“ ili da vam pošalje dizajn pa ćete ga dovršiti u Canvi. Na taj sam način tijekom godina izgubila nekoliko klijenata ali smatram da klijenti koji će radije sami nešto nacrtati u Canvi niti nisu moji ciljani klijenti. Stoga mi se pojam canvabalizam činio jako zgodnim za naslov ovog teksta – „Canva dizajn” koji polako konzumira samog sebe, onog koji ga stvara i onoga koji bi ga zapravo trebao stvarati.
Ali prije nekoliko dana Canva je napravila nešto vrlo zanimljivo. Kupili su Affinity, ozbiljni profesionalni dizajnerski software, najveći konkurent Adobeu koji desetljećima drži primat među dizajnerskim alatima ali i zbog svoje visoke cijene pretplate ograničava mnoge da se njime služe. I umjesto da ga zaključaju iza pretplate objavili su Affinity besplatno za sve postojeće Canva korisnike, a plaćat će ga samo oni koji žele koristiti AI alate. I tako odjednom Canva više nije samo „igračka za amatere” već snažni igrač koji pokušava izgraditi most između amaterskog entuzijazma i profesionalne kvalitete. No time ću se pozabaviti u sljedećem tekstu kad isprobam Affinity.
Zasad samo molba - nemojte koristiti Canvu. Angažirajte profesionalca isto kao što biste angažirali marketinškog stručnjaka, licenciranog knjigovođu ili keramičara. Jer ušteda novca danas, sutra će nesumnjivo dovesti do sloma vaše vizualne prezentacije. Ili ako baš morate koristiti Canvu, koristite je pametnije. Neka vam predlošci budu samo polazište, razmišljajte kao autor, zamijenite boje, fontove i slike da stvorite svježi i prepoznatljivi vizualni identitet. Neka vam Canva bude alat, a ne rješenje.
Datum objave: 3. studenog 2025.